Thursday, February 01, 2007

Jak je konstruováno letadlo

Konstruktérství letadel je oborem řekněme kontroverzním. Ono totiž zdaleka nejde o využití nejmodernějších technologií, tak jak si lidé představují. Ba dokonce by se dalo říct, že moderní technologie se na současných letadlech prakticky nevyskytují. A to ani při jejich návrhu. Ono totiž například ke spočítání obtékání trupu či křídla vzduchem je potřeba neskutečně drahý a výkonný počítač. A aby i ten udělal výpočet v nějaké rozumné době, tak jsou vstupní data zjednodušena, a výsledek tak značně neodpovídá. Užití aerodynamického tunelu je mnohem užitečnější. Nové materiály? Jistě, existují spousty materiálů, jež by byly letadlu k užitku. Třeba takové slitiny titanu a podobně. Jenže tyto hmoty mají oproti běžnějšímu hliníku jednu podstatnou nevýhodu. Cenu, stojí mnohonásobně víc. A tak se na letadlech používá hliník, už nějakých šedesát let. Bezpečnost konstrukce? Kdysi se počítalo s tím, že každý díl by měl vydržet alespoň troj nebo čtyřnásobek své oficiální životnosti. Dnes je to s bídou jeden a půlkrát více. Dříve platilo, že se každý poškozený díl letadla musí vyměnit okamžitě. Dnes se počítá s tím, že každé poškození má určitou maximální rychlost šíření. A tak pokud je zjištěna třeba mikroprasklina v trupu, je letadlo klidně ponecháno v provozu, protože dotyčná trhlinka se do velké opravy plánované třeba za měsíc nestihne rozšířit natolik, aby způsobila vážný problém. Náhradní díly. Ty musí na letadle dříve či později použít každý. A to je další kámen úrazu. Originální díly od původního výrobce jsou totiž obvykle docela drahé. A tak se sáhne po plagiátu. On ovšem neznačkový díl sice rozměrově odpovídá, ale kvalitou je na tom asi jako vietnamské tenisky. A nakonec třeba taková životnost celého letadla. Původně se počítalo s tím, že bude létat třeba 15 až 20 let. Jenže ono se relativně běžně používají letadla z roku 75, a to stále jako letadla osobní. A až je za dalších pár let vyřadí, tak nejspíše budou přestavěna na nákladní, a budou sloužit ještě dalších dvacet nebo třicet let. A k tomu všemu si ještě přidejte současný strach z teroristů. Sice prakticky vždy neopodstatnělý, ale nenapáchá víc škody terorista předpokládaný, nežli ten skutečný živý, s vousy a ak 74. A tak se ještě se stále divíte, že letadla padají?

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Blog Directory