Sunday, September 10, 2006

Nejrychlejší lokomotiva na světě

V Sobotu 2.9.2006 byl překonán více jak padesát let starý rychlostní rekord. Jednalo se o maximální rychlost vlaku, tedy spíše jen lokomotivy s připojeným vagonem, ale přecijen. Na úseku kolejí mezi Kindingem a Allersbergem na trati vedoucí z Norimberku do Ingolstadtu, kde jezdí normálně vysokorychlostní vlaky ICE rychlostí blížící se 300 km/h. Trať se pochopitelně značně liší od klasického štěrkového náspu s kolejemi, kolejnice jsou přidělané na pražcích ze železobetonu, které jsou ještě celé zalité do železobetonového lůžka, koleje se tak opravdu ani při maximálním zatížení nepohnou. Lokomotiva typu ES64U4 nazvaná Taurus (jde o sériový stroj, žádné speciální úpravy, jen pro rychlostní rekord sundali stěrače, aby je proud vzduchu neurval) zvládla po patřičném rozjezdu nabrat rychlost napřed 344 km/h, a při druhém pokusu dokonce 357 km/h. To je nejrychlejší jízda nejen elektrické, ale jakékoliv lokomotivy. Lokomotivy typu ES64U4 mají například v sousedním Rakousku táhnout vlaky rychlostí asi 230 km/h (jde o celý vlak, jednak by tam asi byla nějaká rezerva, a za druhé není možné jezdit maximální rychlostí s cestujícími..) zkrátka tentokrát se výrobce Siemens vytáhl. Jen škoda, kdyby tak české dráhy hodlaly rozhýbat alespoň některý svůj vlak na podobnou rychlost.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Blog Directory